waarom de titel thoughts of a madman voor mijn blog

Ik wil deze blog gebruiken om mijn gedachten en gevoelens te delen

Ik heb last van ptts waarvoor ik ook therapieen volg

Éen van de opdracht is een dag boek bij houden ze noemen het een white book

Maar dat is voor mij zelf

Maar het leek me ook wel goed/interessant om bepaalde gedachten te delen op deze manier.

Schrijf graag en maak schilderijen die ik hier wil delen.





Translate

donderdag 28 november 2013

Benzodiazepinen verslaving

Toen ik een tijdje in therapie zat ( stabiliserende dagbehandeling).
Leek het de therapeuten  verstandig om medicatie er bij te gebruiken .
Ik was het zelf er niet zo mee eens wou het liever zelf doen zonder medicatie.
En was ook bang dat ik er verslaafd aan zou raken.
Ik heb ook al meerde verslavingen gehad.
Maar ze vonden het toch goed als ik eens met een psychiater er over ging praten.
Naar het gesprek met de psychiater toch besloten om het te proberen.
De medicatie die hij voor zou schrijven waren niet verslavend.
(wat dus niet klopte zoals je straks verder leest).
Maar moest ze wel volgens het recept gebruiken.
Het ging eerst om flurazepam 15 mg 1 voor het slapen  en  citalopram 10 mg voor overdag.
Had naar twee weken weer een gesprek met de psychiater.
En het werkte niet goed dus ging die het verhogen naar 30 mg flurazepam en 20 mg  citalopram.
Maar ik merkte er nog steeds niks van kon nog steeds niet slapen en als ik sliep had ik erge nachtmerries.
En bleef erg down dus werd het weer verhoogt.
Moest  2 keer per dag 20 mg citalopram gebruiken en avonds 1 keer flurazepam van 30 mg.
En kreeg dan voor de nacht ook nog medazepam van 10 mg er bij.
Ik begon wel te merken dat ik wat rustiger werd maar dat was ook het enige.
En op dagen dat ik me wat slechter voelde ging ik ook meer gebruiken in plaats van 1 naar 2.
Omdat ik erg down bleef en onrustig werden de medicaties weer aangepast
citalopram bleef het zelfde maar kreeg er dan voor overdag oxazepam 10 mg en10 mg  quetiapine bij.
En voor de nacht werd de flurazepam verhoogt naar 2 per nacht en de medazepam werd vervangen door temazepam 20 mg.
En kreeg voor de nacht merries topamax 25 mg.
We waren onderhand al een jaar verder en de medicatie werd maar aangepast
maar bleef telkens wel medicatie krijgen die onder de benzodiazepinen vielen.
En die zijn zeker wel verslavend.
Afhankelijkheid van dat soort medicijnen treed meestal naar 3 maanden op en ik zat er al een jaar aan.
En ze bleven het maar aanpassen.
Ik ging me steeds slechter voelen en hield me steeds minder aan de recepten. Verdubbelde het vaak en ging de recepten van de  psychiater ook vervalsen/veranderen zodat ik meer van de apotheker kreeg.
ik zal niet al de veranderingen opschrijven maar zal hier onder een lijst maken met de medicatie die ik in twee jaar kreeg:
  1. citalopram
  2. promethazine
  3. olanzapine
  4. flurazepam
  5. oxazepam
  6. prazosin
  7. lorazepam
  8. temazepam
  9. litium
  10. diazepam
  11. medazepam
  12. zolpidemtartraat
  13. quetiapine
  14. topamax
  15. levoitieprmazine
  16. clonazepam 
Naar twee en een half jaar liep het echt uit de hand.
Begon steeds meer te gebruiken en sommige medicijnen begon ik ook te snuiven zodat het effect beter was (dat dacht ik).
Ging medicijnen ruilen met andere kocht medicijnen  en vervalste recepten van de psychiater.
Kreeg ook steeds meer lichamelijke klachten en werd steeds waziger in mijn hoofd .
Het werd ook een manier om mezelf te straffen en voelde steeds minder.
Het voordeel was wel dat ik het  automutileren beter onder controle kreeg.
Het rare was dat ik zelf begon te denken dat het beter ging. 
En dat ik kon stoppen wanneer ik wou.
Ik naam soms wel rond de honderd pillen per dag.
Mijn therapeuten en psychiater hadden door dat ondanks de nieuwe therapie het niet beter ging (zat toen al in schematherapie deeltijd).
En werd overgeplaatst naar een andere locatie en ging daar weer naar stabiliserende dagbehandeling .
Naar  een tijd kreeg ik door dat ik niet meer zonder kon.
Lichamelijk kon ik het ook niet meer aan kon niet meer goed zien last van hoofd pijn bloed spugen enz..
En heb het toen ook aan gegeven aan de psychiater hoe ik het gebruikte en wat en de hoeveelheid.
Die schrok er best van en hebben toen besloten om een afbouw schema te maken.
Maar ik was al zover heen dat het niet werkte.
Het automutileren werd ook weer erger 
Naar meerdere gesprekken met mijn hoofdbehandelaar werd ik opgenomen in een kliniek.
En heb daar bijna 3 maanden gezetten.
De eerste 2 weken waren het ergst maar daarna ging het langzaam beter.
Ik zal later nog een keer wat uitgebreider daar over in gaan.
heb het nu 5 weken onder controle gebruik nog wel medicijnen:
  1. diazepam
  2. clonazepam
  3. olanzapine
 Maar heb het wel onder controle en hoop dat ik over een tijdje helemaal zonder kan.
Dit is een schilderij wat ik heb gemaakt ter afsluiting van die periode:
(c) copyright tfj

Kwaa therapie gaat het ook goed.
Zit weer in de stabiliserende dagbehandeling en sta op de wacht lijst van mbt(mentalization-based treatment) en traumatherapie
Ik heb nog steeds last met slapen en nachtmerries.
En zie nog steeds dingen voor me van het verleden.
Maar ik heb goeie hoop dat het met de vervolg therapieën zal verbeteren.

Dit heb ik nog geschreven toen ik aan het detoxen  was:

  Altijd weer die afhankelijkheid van die shit
Het kalmerende effect o zo heerlijk
Maar neem ik het niet dan sta ik te trillen
Slaap ik niet of zie dingen, als ik slaap
De ergste nachtmerries die er maar zijn
En dan de schrik van het waker worden
Dan maar weer wat pillen zo kalmerend
Maar diep van binnen toch dat verdriet van dit wil ik niet
De pillen verzachten de pijn maar daar door verlies ik de strijd
Ze nemen mijn leven over dat is een feit
Maar nu ik het weet win ik de strijd
Maar als ik mijn ogen sluit
Voor de pijn er buiten
Mijn ziel gaat dan naar binnen
En ik voel de schaamte de schuld in me
Ik zie de dingen die ik deed
Diep in me
Maar ik weet diep van binnen
Dat ik dit gevecht alleen met mijn ziel kan winnen
 (c) copyright tfj


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten